Bu web sitesi Grinberg Metot hakkında genel bilgi sağlar; resmi kaynak değildir. Bilgilendirme amacıyla Grinberg Metot pratisyeni Ekin Yaşa tarafından oluşturulmuştur.
Resmi websitesine erişmek için: www.grinbergmethod.com adresini ziyaret edebilirsiniz.
Bu sayfada bulunan Grinberg Metot Yöntemini Uygulayan Pratisyenlerin Mesleki Ahlak İlkeleri ve Profesyonel Davranış Kuralları metnini ingilizce aslından okumak için www.grinbergmethod.com/code_of_ethics.asp adresini kullanabilirsiniz.
Grinberg Metot Yöntemini Uygulayan Pratisyenlerin
Mesleki Ahlak İlkeleri
ve Profesyonel Davranış Kuralları
Giriş:
Grinberg Metot'un Mesleki Etik ve Mesleki Davranış kuralları, Grinberg Metot disiplininin doğrudan bir sonucudur. Doğal olarak, diğer yöntem ve uygulamalarda manevi haklar ve yanlışlar olarak ortaya çıkan ve hizmet veren her profesyonel tarafından tutulması beklenen değerler içerir. Ancak Grinberg Metot’un mesleki kurallarında varolmalarının nedeni etiğin de ötesinde şu gerçeğe dayanır ki Grinberg Metot Pratisyenleri ancak aşağıda ayrıntılı olarak sunulan ahlak kurallarını benimserken ve uygularken uzmanlaşabilirler. Aksi taktirde Grinberg Metot Pratisyeni olarak, mesleklerinin üzerine temellendiği, temel kavram ve prensipleri çalışmalarına yansıtmakta başarısız olurlar.
Bu iddiayı netleştirmek için, Pratisyenler tarafından uyulması beklenen her bir madde, maddenin dayandığı temel prensibi vurgulayan yanı çizgili şekilde, kısa bir açıklama ile beraber sıralanmıştır. Çoğu madde birden çok ve birçok ilkeye uyar; daha ayrıntılı olan maddeler, belli başlı diğer maddelerle ilişkileri bakımından önem arzederler.
Arka planda şunu belirtmek gerekir ki Grinberg Metot'un politik veya dini bir temeli yoktur, dolayısıyla kişinin eğitimi, kültürel sınıfı veya yaşı her ne olursa olsun Grinberg Metot’un müşterisi olabilir. Bununla birlikte, bir Proses'in (yani Grinberg Metot Seanslar dizisinin) doğası gereği, kişi öğrenebilmeli ve kendi iradesiyle öğrenme isteğinde olmalıdır.
Pratisyenin Görevi: Grinberg Metot bir dikkat odaklama ve geliştirme eğitimi olup, pratisyenin kendisine odaklanması yerine etrafına dikkat vermesini gerektirir. Bir öğretme yöntemi olduğundan, pratisyenden yapı taşı niteliğindeki şu iki temel bakış açısını talep eder:
Bir pratisyen ancak şahsen tecrübe edebildiği bir öğrenme pratiğini ve kendi yaşamında gerçekleştirdiği sorumluluk alma deneyimini (ortaya koyabilir,) bir başkasına öğretebilir.
Pratisyenle ilgili herşey müşterinin güven ve itimadını sağlamalıdır. Pratisyen, beden aracılığıyla öğretmeyi bir araç olarak kullanarak, müşterinin hayatında, aradığı etkiyi yaratmayı amaçlayan, farklı derinlik ve yoğunluk deneyimleri içeren bir Proses süresince müşteriye rehberlik eder. Müşterinin bu zorlu yolda Pratisyenle birlikte katılımcı olarak ilerleyebilmesi için güveni ve itimadı bir gereklidir.
Pratisyenlik mesleğinde bu temel özellikleri elde edebilmek için, etik gereksinimi, aşağıda tanımlandığı gibi olmalıdır ve kaçınılmazdır.
Ayrıntılı olaraka Mesleki Ahlak İlkeleri
Bölümler:1. Proses Hakkında
1.1 Pratisyen mesleki sınırlar dahilinde hareket etmeli ve hayati risk içeren bir duruma sahip olan ya da herhangi bir nedenle öğrenemeyecek olan müşterilerle çalışmamalıdır.
Grinberg Metot, insanları temel olarak öğrenme yeteneğine sahip varlıklar olarak görür ve kişinin hedefleyip ulaşmaya gayret ettiği bireysel neticeyi ortaya çıkarabilmenin ise öğrenmeyi gerektirdiğini kabul eder.
1.2 Pratisyen, aralarında ya da kendisiyle yakın bir ilişki bulunan kişilerle çalışmaktan kaçınır. Eğer süreç içinde çalışılan kişiyle, kişisel ilgi ya da seans süreci dışında bir çıkar ilişkisi oluşursa pratisyen süreci durdurur ve müşteriyi sürecin devamı için bir meslektaşına yönlendirebilir. Başarılı bir seans süreci, bağları koparmayı gerektirir. Proses insan hayatında mahrem ve derin meselelere temas edebileceği için, süreç içinde her ne kadar etkilenilmiş ya da nüfus edilmiş olunursa olsun, bağımsızlaşmak; Pratisyenin odak noktasını müşteride tutabilmesine, kontrol kaybı yaşamamasına ve mesleki sınırları aşan etkilenmeleri ortadan kaldırmaya olanak tanıyacaktır.
1.3 Pratisyen, müşterinin istediği sonuca ulaşacağı bir Prosesin ne kadar süreceğini garanti edemez, önceden belirlenen bir sonuç almayı vaat edemez ya da iyileştirme sözü veremez.
Proses, vakaları tedavi etmek” üzere hiçbir tarif, tertip veya reçete barındırmayan bireysel bir süreçtir, bu nedenle bu sürecin sonuçları hakkında kesin saptamalar yapılamaz ve belirli bir zaman dilimi öngörülemez.
1.4 Pratisyen, Prosesi yalnızca hem pratisyen hem de müşteri için açıkça anlaşılır olduğu, müşterinin hayatına fayda sağladığı ve müşterinin belirlediği amaçlar doğrultusunda ilerlediği zaman başlatır ve bu bariz netliğin sürdüğü zaman zarfı boyunca devam ettirir. Pratisyen müşteriyle çalışmaya devam etmenin daha ileri beceriler veya yetenekler gerektirdiğini fark ederse, müşteriyi daha deneyimli bir meslektaşı ile çalışmaya teşvik eder.
Pratisyen kimliğiyle sergilediğimiz davranışlar, insani kimliğimizin ifade biçimidir. Finansal kazanç sağlama ya da gururunu sürdürme arzusu, Pratisyen’in seçimlerinde ön plana çıktığında, bu durum mesleki ustalığında yetersizliğe sebep olacaktır.
1.5 Pratisyen müşterinin kimliğini ve Proses boyunca müşterinin şahsından ya da üçüncü şahıslardan edindiği tüm diğer kişisel bilgileri gizli tutar. Bu yükümlülüğünün hiçbir zaman sınırlaması yoktur ve Proses tamamlandıktan sonra da aynı şekilde korunacaktır. Pratisyen, müşteri dosyasında bulunan tanımlayıcı bilgileri ancak müşterinin onayı alındığında kullanabilir.
Bir bireyin hayatındaki temel sorunlar ancak pratisyenin gizliliğe olan taahhüdüne duyulan tam güven sağlandığında açığa çıkabilir ve ele alınabilir.
1.6 Bir müşterinin başkaları için yakın ya da süregelen bir tehdit oluşturduğuna dair bilgiler Pratisyenin dikkatini çektiğinde, Pratisyenin yerel yasalara göre hareket etme yükümlülüğü vardır.
Grinberg Metot sürecinin genel amacı insanların kişisel özgürlüklerinden -her ne şekilde yitirilmiş olursa olsun- daha fazlasını elde etme olanağı sağlamaktır. Koşullar her ne olursa olsun bir insanın bireysel özgürlüğü bir başkasınınkini elinden almak üzere inşa edilemez, kişi ya da Pratisyen tehdit altında olsalar dahi bu gerçek değişmez.
1.7 Pratisyen müşteriyi özgür bir birey olarak görür ve özgür iradesiyle meydana gelen her ifadesine saygı gösterir.
Grinberg Metot insanların potansiyel farklılıklarını algılar, belirli bir hayat tarzı ya da varoluş biçimi dayatmaz. Metodoloji, kişiye uygun bir Proses aktarmak üzere temellenmiştir.
1.8 Pratisyen, şeffaf ve net bir öğretme tavrına ve de amaçlara sahiptir. Müşteriyi herhangi bir şekilde istismar edemez; cinsel, duygusal, maddi olarak kullanamaz, ya da ideolojiler veya dini inançlarla etkilemek gibi sürece hizmet etmeyen faaliyetlere dahil edemez.
Pratisyenlerin, Prosese rehberlik etmek ve öğrenme sürecine bir örnek teşkil etmek amacıyla, kuvvetli fakat güçlerini başkaları üzerinde kötüye kullanmayan insanlar olmaları beklenir.
1.9 Pratisyen müşteri için net bir lisan kullandığıyla ilgili şüpheye yer bırakmaz ve kullandığı mesleki terimleri açıklar.
Pratisyen olmak, üstün bir konumda olmak anlamına gelmez. Sürecin başarısı, Pratisyen ile müşteri arasında kurulan ortaklığa bağlıdır.
1.10 Pratisyenin, fiziksel temas yoluyla gerçekleştirdiği öğretme eylemlerinde, uyguladığı güç ve yoğunluk müşteriye uygun olacak şekilde uyarlanmış olmalı ve Proses’in amacına hizmet etmelidir. Pratisyen müşterinin tepkisini dikkate almalı ve daima müşterinin onuruna saygı göstermeli ve samimiyetine güvenmelidir.
Güvenin, yalnızca müşterinin zekasıyla değil aynı zamanda tecrübesiyle tesis edilebileceği prensibi, başarılı bir süreç için esastır.
2. Mesleki Çevre Hakkında
2.1 Pratisyen bağımsız bir uzmandır ve bir önem ibraz etmese de Grinberg Metod'un yasal yapılanmasının hiçbir parçasının temsilcisi değildir. Takdim edildiğinde Pratisyenin mesleki eğitimine dair tam bir bilgi sağlanmalıdır.
Metodolojinin amacı insanlara, kim olduklarına yakından bakmayı ve bu halleriyle barışık ve esenlik içinde olmayı öğretmektir. Pratisyen, Grinberg Metot eğitimi kapsamındaki bilgi ve deneyim birikimini, açık ve güvenilir bir şekilde ortaya koyarak, bu amacın yerine getirilmesinde kişisel bir örnek teşkil eder.
2.2 Pratisyenin dahilinde çalıştığı hukuki yapılanma, mesleki bağımsızlığına eksiksiz olarak izin vermelidir.
Pratisyenin disiplinini sürdürebilmesi ve müşterisinin Prosesi için belirlediği hedefe en iyi şekilde hizmet edebilmesi için herhangi bir baskıya, etkiye veya üçüncü tarafların taleplerine uyum sağlama ihtiyacına maruz bırakılamaz.
2.3 Pratisyenin meslektaşlarıyla, farklı Grinberg Metot kuruluşlarıyla ve profesyonel ortamdaki diğer kişilerle olan ilişkileri kişisel sorumluluğuna dayalıdır.
Bağımsız bir birey olmak ve “iyi olmayı öğrenmek”, kişinin yaşama sorumluluğunu ele alması demektir. Başka bir deyişle, kişinin kendini geçmişte kalmış yada şu an yaşanan olay ve koşulların kurbanı olarak algılamaması demektir.
2.4 Pratisyenin genel tutumu çelişkisiz bir bütünlük içerisinde varolmalıdır; Temelsiz ifadeler yaymamalı, saygısız beyanlardan uzak durmalı, ön yargı ve söylentilerin içinde bulunmamalı ve bilhassa mesleki saygınlığına zarar verecek şekilde davranmamalıdır.
“Dikkat” kavramını bir öğreti olarak ele almak ve başarılı bir şekilde icra etmek, diğer hususların yanı sıra kişinin sürekli olarak dikkatini arttırmak - genişletmek yönünde hareket etmesini ve bu hedefini güçlü bir iradeyle dikkatinin merkezinde tutmasını gerektirir.
2.5 Pratisyen, Grinberg Metot ile çalışırken farklı kökenlerden teknikleri karıştırmadığından ve birleştirmediğinden emin olmalıdır.
Grinberg Metot bir strateji, yaklaşım, alınan sonuçlara göre uyarlama, teknik ve birçok başka yönüyle, bireysel öğrenme sürecine tam bir yaklaşım sağlayan bir disiplindir. Bu nedenle, pratisyenin başka kavramları sürece dahil etmesi, süreci başarıyla sürdürmesine engel olacağı gibi, prosesin amacını ve sonuçlarını bilinmeyen bir yöne kaydırabilir.
2.6 Pratisyen çalışma alanını ve kişisel imajını, Prosesi en iyi koşullarda yürütecek şekilde sürdürür.
Öğrenme disiplini, her tür deneyime ya da dışavuruma müsade edecek bir alana sahip olmayı gerektirir. Bunu elde etmek için Pratisyenenin karakteri veya kişisel zevkleri müşteriyi etkilememeli ya da sınırlandırmamalıdır.
3. Pratisyen Hakkında
3.1 Pratisyenler sağlıklarına iyi bakar ve genel olarak esenliklerine dikkat ederler.
Bir kişiye, Grinberg Metot’ta herhangi bir sürecin temel amacı olan “esenlik içinde olmayı" öğretmek; pratisyenin algısını, dikkatini, netliğini ve bedendeki nitelikleri ve gücü kullanma becerisini gerektirir.
3.2 Pratisyenin ortaya koyduğu niyet, irade ve disiplin, mesleki yaşamında ve özel durumlarda farklılık gösteremez.
Grinberg Metot, insanları bir bütün olarak; varoluşları, yaptıkları ve yaşadıkları her şeyin toplamı olarak görür. Bir yaşam yaklaşımı olduğundan, başarılı bir şekilde uygulanabilmesi için pratisyenin yaşamının her alanında davranışlarına yansıması ve ortaya çıkması gerekir.
3.3 Pratisyen bilgi, beceri ve yeteneğini daha iyi duruma getirmek için devamlı olarak öğrenmeli ve gelişmelidir.
Grinberg Metot insanları kendileri için mümkün olan en insani şeylere yaklaştırmayı hedefler. Sürekli olarak bunun kişisel bir örneği olmak isteyen bir Pratisyen için “bundan daha fazlasını öğreneceğim hiçbir şey kalmadı” diyebileceği bir eşik yoktur.
3.4 Pratisyen, öğrenmeye hazır bir öğrencinin tutumunu sürekli olarak benimsemeye ihtiyaç duyar.
Gelişim ve değişimle ilgili bir eğitim metodunda, kibir ve haklı olma saplantısı, öğrenmenin önünde engel teşkil edeceklerin en başında gelecektir.
3.5 Pratisyen, birlikte çalıştığı herhangi bir müşteriye karşı herhangi bir tereddütle yaklaşamaz.
Kişisel gelişim ve büyüme için kişinin kendi sınırlarını deneyimlemesi ve bu sınırların ötesine geçmesi gerekir. Bu, hem pratisyenin hem de müşterinin, sahip oldukları tüm olanakları her an kullanmalarını gerektirir.
3.6 Mesleki etik yapısı, sürekli olarak Pratisyenin davranış ve ilgi odağında olmalıdır.
Bir disiplin olarak “Dikkat” kavramını uygulayan bireyler olarak Pratisyenler, taraftar ya da fanatik olamazlar. Kendi hareketlerinden sorumlu olmak için kendi davranışlarının ardında yatan ilkelere dikkat etmeye, onları düşünmeye, seçmeye ve somutlaştırmaya ihtiyaç duyarlar.